Używany samochód z LPG

W dobie niemal codziennie rosnących cen paliw wielu użytkowników aut rozważa montaż instalacji LPG. Tańszy o połowę od benzyny gaz zyskuje coraz bardziej na atrakcyjności. Rynek wtórny nie narzeka na brak samochodów z LPG. Używany samochód z zamontowaną instalacją gazową wydaje się być świetnym wyborem. Nie trzeba martwić się o montaż takiej instalacji, związane z nią koszty i dodatkowe wpisy w dowodzie rejestracyjnym. Czy jest to jednak dobry wybór? Czy lepiej jest kupić używany samochód z instalacją, czy też założyć ją samemu?

lpg

Instalacja LPG najlepiej nadaje się do montażu przede wszystkim w starszym, używanym aucie. Nowe auto na gaz przysporzy nam więcej problemów niż korzyści. Dzieje się tak dlatego, iż coraz bardziej rozbudowane systemy diagnostyki silnika i kontroli czystości spalin montowane w nowych samochodach są traktowane przez instalacje LPG jako „szkodliwe ciało obce”. Auta wyprodukowane kilka czy kilkanaście lat temu nie mają takich problemów, ponieważ wyposażono je w silniki benzynowe o tradycyjnej konstrukcji i z pośrednim wtryskiem benzyny. W przypadku pojazdów używanych współpraca z instalacjami LPG przebiega dobrze, aczkolwiek zależy to m.in. od typu oraz jakości użytej instalacji, a także odpowiedniej wiedzy osób montujących „gaz” w aucie. Dobrej klasy fachowcy potrafią zrobić to tak, że jazda samochodem z LPG nie jest problematyczna.

Należy jednak pamiętać o tym, że pojazdy używane mają prawo się psuć, zaś zamontowana w nich instalacja gazowa niestety przyspiesza ten proces. Zakup auta, które od lat jeździ na LPG jest bardzo ryzykowny. W takich przypadkach trzeba liczyć się z naprawą instalacji gazowej, jak również z remontem silnika. Ponadto samochody z LPG z rynku wtórnego posiadają na ogół bardzo duży przebieg i są mocno wyeksploatowane.

Jeżeli marzy nam się bezproblemowa jazda samochodem z LPG, to powinniśmy nabyć zadbany, używany pojazd bez instalacji gazowej i dopiero wówczas zlecić jej montaż w dobrym warsztacie samochodowym. W tym wypadku zaczniemy oszczędzać dopiero wtedy, gdy zwróci się nam koszt instalacji. Dobrym pomysłem jest zakup stosunkowo prostego, niedrogiego auta i zamontowanie w nim tańszej instalacji podciśnieniowej (od 1300 zł).

Jeśli jednak zdecydujemy się na zakup używanego auta z wmontowaną już instalacją gazową, to pamiętajmy o kilku rzeczach:

  • sprawdźmy czy instalacja gazowa została wpisana w dowodzie rejestracyjnym
  • upewnijmy się, kiedy kończy się legalizacja zbiornika (obowiązuje 10 lat); przedłużenie jej ważności to a wydatek od 200 do 300 zł.
  • oceńmy stan techniczny instalacji LPG i silnika (m.in. osiągi, kultura pracy, zachowanie na wolnych obrotach, analiza spalin, funkcjonowanie układu chłodzenia i wydech)

Szczegółowa analiza zakupu używanego auta z instalacją gazową wskazuje na to, że zdecydowanie lepiej jest nabyć samochód bez gazu, a następnie samemu ją założyć w autoryzowanym warsztacie.